Leder av Transportkomiteen, Helge Orten (H), synes Mjøsbyen er en veldig bra satsing. Å knytte de mellomstore byene sammen er et løft for regionen, sa han da Transportkomiteen besøkte Innlandet.

Stortingsrepresentantene i Transportkomiteen besøker Innlandet 23. og 24. januar 2019. Ulike representanter fra Innlandet presenterte ulike aktuelle tema.
Prosjektleder Jomar Lygre Langeland presenterte satsingen Mjøsbyen. Mjøsbyen er et samarbeid om å utvikle en helhetlig, langsiktig og bærekraftig samordnet areal- og transportstrategi for Mjøsbyregionen.
– Mjøsbyen har som mål å knytte stedene rundt Mjøsa tettere sammen, blant annet ved å gjøre det enklere å reise miljøvennlig i regionen, orienterte Langeland.
Leder av transportkomiteen Helge Orten (H) gir sin fulle støtte til satsingen.
– Jeg kommer selv fra et område med flere mellomstore byer og det er kjempebra at dere jobber for å knytte byene tettere sammen. Å gjøre det lettere å reise miljøvennlig mellom byene vil være et stort løft for hele regionen, sa han.
Alternativ støtte til mellomstore byer

Mjøsbyen arbeider for å finne nye måter å utvikle et helhetlig og miljøvennlig transporttilbud i samarbeid med både staten og samarbeidspartnerne i prosjektet. De største byområdene i Norge har bompengefinansierte bypakker der en kan bruke penger til både veg, kollektivtransport, sykkel og gange I tillegg får disse byområdene flere titalls milliarder kroner i statlige tilskudd til miljøvennlige transportløsninger. Staten har ingen tilsvarende støtteordninger for mellomstore byområder.
Det jobber politikerne i Mjøsbyen samarbeidet å endre på. Leder av Transportkomiteen ser poenget.
– Jeg er åpen for å vurdere nye alternative måter å støtte byutviklingsprogrammer i mellomstore byer, bekreftet Orten.
Samtidig med at Transportkomiteen er på besøk sendes Areal- og transportstrategi for Mjøsbyen på høring. Her finner du mer om høringen.